Królewskie śluby - księżna Diana i książę Karol.

www.pinterest.com
 
24 lutego 1981 roku ogłoszono oficjalnie zaręczyny przyszłego następcy tronu i młodziutkiej Diany. Przyszła księżna wybrała dla siebie przepiękny pierścionek zaręczynowy z białego złota z ogromnym szafirem otoczonym diamentami, który obecnie nosi księżna Catherine.

,,Ślub stulecia" odbył się 29 lipca 1981 roku w Katedrze świętego Pawła w Londynie. Ceremonię oglądały miliony widzów przed telewizorami, a także 600 tysięcy osób zgromadzonych na szlaku pomiędzy Pałacem Buckingham, a katedrą.
W uroczystości wzięło udział 3500 osób, którą poprowadził arcybiskup Canterbury Dr Robert Runcie.

www.pinterest.com
www.pinterest.com

Drużbami księcia Walii byli jego bracia: książę Andrzej i Edward, a panna młoda miała 5 druhenek (w tym swoją 5 letnią, ulubioną uczennicę z Young England Kindergarten).
Przyszłą księżną Walii do ołtarza zaprowadził ojciec, hrabia Edward Spencer.
Podczas ceremonii Diana pomyliła imię swojego wybranka nazywając go "Filip Karol" zamiast "Karol Filip Artur Jerzy". Podobno po ślubie często żartowali między sobą z tej wpadki ;)

www.photobucket.com
www.aolcdn.com
 
Wszyscy zastanawiali się jakiego projektanta wybierze Diana i jak będzie wyglądała w tym wyjątkowym dniu? 
Zaprojektowana przez Davida Emmanuela suknia była tak strojna, że w powozie, którym Diana jechała do katedry, z trudem zmieścił się jej ojciec. 
Lśniącą, jedwabną tkaninę w kolorze kości słoniowej zdobiło 10 000 przyszytych ręcznie pereł i cekinów. Sukienka została ozdobiona także koronką i ręcznym haftem, do tego bufiaste rękawy z falbanką na łokciu, wiele warstw tiulu i tren o długości 7,5m!
Ciekawostką jest, że ze względu na możliwość uszkodzenia sukni uszyto jej kopię, która w 2005 roku została sprzedana na aukcji za ok. 525 000 zł.
Książę Karol był ubrany w galowy mundur oficera marynarki wojennej.

Szkic / www.pinterest.com
W pracowni / www.tumblr.com

www.theenchantedmanor.com

Projektant sukni opowiedział jak został poproszony o uszycie sukni:
,,To było wielkie wydarzenie, które zmieniło nasze całe życie. Byłem w trakcie pracy, kiedy co chwilę dzwonił telefon. W końcu go odebrałem, a po drugiej stronie usłyszałem samą Dianę, która powiedziała: Czy zrobisz mi ten zaszczyt i uszyjesz moją suknię ślubną?
Wszystkie okna miały spuszczone żaluzje w dół aby nikt nie mógł cokolwiek zobaczyć. Nie mogliśmy nawet zostawić kawałka nici, bo mnóstwo ludzi z gazet grzebało w naszych śmieciach w poszukiwaniu resztek tkanin."
W tym czasie Diana ćwiczyła już chodzenie z ciężkim, prawie 8 metrowym trenem (najdłuższym w historii królewskiej).
W dniu ślubu, żona projektanta - Elizabeth Emanuel pomogła ubrać pannę młodą:
,,Druhny, telewizja i krzyczący na zewnątrz ludzie. Diana była w świetnym nastroju, śpiewała, piła sok pomarańczowy i jadła ciastka. To było dość zabawne. Były spekulacje w telewizji jak będzie wyglądać, a my oczywiście wiedzieliśmy, więc była to dla nas świetna zabawa."
www.pinterest.com
www.abc.net.au
www.pinterest.com
www.pinterest.com

Na głowie Diana miała tiarę rodziny Spencer, która jest w formie przewijanych tulipanów, liści i kwiatów w kształcie gwiazdy i ozdobiona diamentami. Kolczyki miała pożyczone od swojej matki - Frances Shand Kydd. Ciekawostką jest, że w 2011 roku miała je na sobie siostra Diany - Sarah w dniu ślubu Kate i Williama :)

www.pinterest.com
www.arightroyalblog.com

Bukiet ślubny składał się m.in. z róż, orchidei, lilii, konwalii, stafanotisu, frezji i został wykonany przez kwiaciarnię Longmans. Ważył ok. 2-3 kg.
Na ten wyjątkowy dzień zostały przygotowane aż 3 bukiety, w tym jeden, który był używany do formalnych zdjęć. Wg tradycji królewskiej jeden z nich został po ślubie na grobie Nieznanego Żołnierza w Westminster Abbey.


www.pinterest.com
www.pinterest.com

 
Na nogach Diana nosiła haftowane, jedwabne pantofle zaprojektowane przez Clive'a Shiltona.  150 pereł i ponad 500 cekinów pokrywało rozetę w kształcie serca na przyszwie obydwu butów, a na podeszwie zostały namalowane ręcznie litery C&D (Charles&Diana).
Ze względu na wysoki wzrost księżnej, buty miały niski obcas aby w dniu ślubu nie była wyższa od Karola.

www.photobucket.com
 

Ponad 1,5 metrowy tort o wadze 101,65 kilogramów i składający się z 5 warstw został przygotowany przez szefa kuchni Davida Avery w Royal Naval Cookery School.


www.pinterest.com


Po ślubie w Pałacu Buckingham wyprawione zostało „śniadanie weselne” dla 120 osób, a punktualnie o godzinie 13:10 rodzina królewska wspólnie ze Spencerami pojawiła się na balkonie królewskim. 
Młoda para otrzymała 10 tysięcy prezentów i 47 tysięcy listów gratulacyjnych.

www.pinterest.com

CAŁY ŚLUB MOŻECIE ZOBACZYĆ PONIŻEJ:


   * W następnej części ślub księżniczki Anny z Markiem Philipsem :)

15 komentarzy

  1. Cały dzień posuchy zrobił swoje - na post rzuciłam się jak spragniony na wodę. Oczywiście jak zwykle nie jestem zawiedziona aczkolwiek większość informacji z powyższego posta znałam dlatego wolałam abyś opisała ślub Kamili i Karola :) I mała poprawka Karol nie nazywa się Karol Filip Artur Grzegorz tylko Karol Filip Artur JERZY ale rozumiem cię bo wiele osób myli Gregory (Grzegorz) Z George (Jerzy) .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Poprawione! :) Aż wstyd z mojej strony, że tego nie zauważyłam, ale dzięki za uwagę :)
      Opiszę ślub Karola i Camilli, ale najpierw chciałam z Dianą, bo był wg mnie ważnym wydarzeniem w rodzinie królewskiej :)

      Usuń
  2. Suknia Diany nie przypadłą mi do gustu, aczkolwiek sam ślub oglądałam chyba ze trzy razy :D

    myheart-mymusic.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Nigdy nie podobała mi się ta suknia, ale może dlatego ze nie przepadałam za ta kobietą

    Czekam na kolejne części z tego cyklu. Jako następna powinna pojawić się notka o Karolu i Kamili, a dalej pokoleii o jego rodzeństwie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Następna będzie o ślubie księżniczki Anny na wcześniejsze prośby 2 czytelniczek :)
      Nie martwcie się - Karola i Camilii opiszę dla Was zaraz po tym;)

      Usuń
  4. Suknia Diany nigdy mi się nie podobała, była trochę kiczowata, no ale może taki był wtedy styl.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczerze mówiąc mnie też się nie podoba, ale kilka lat później Sarah (księżna Yorku) miała swoją w podobnym stylu ;)

      Usuń
  5. To początek lat 80, taka była moda, koszmarna! Ale dla ówczesnych gustów to była kreacja z bajki...
    Szkoda, że ten piękny ślub nie doprowadził do pięknego małżeństwa :(

    alessandra

    OdpowiedzUsuń
  6. jak dla mnie chyba najgorsza suknia ślubna ze wszystkich.. i nie mówię tego dlatego, że nie przepadam za Dianą ;) suknia nie w moim stylu, za dużo materiały, za bardzo bufiaste rękawy, za dużo falbanek... przy szczupłej figurze Diany, wygląda to tak jakby była dla niej za duża i się w niej topiła...ciekawa jestem czy jej osobiście podobała się ta suknia :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiele osób rozpływa się z zachwytu nad tą suknią, ale jak dla mnie to jest ona trochę kiczowata. Za dużo falbanek, ozdóbek, przepych, przepych i jeszcze raz przepych! Suknie Elżbiety, Małgorzaty czy Kate były dużo mniej okazałe i chyba w tej prostocie tkwi ich siła ;)

      Usuń
    2. Też zdecydowanie wolę skromniejsze wersje :)

      Usuń
  7. W tej sukni jest dosłownie wszystkiego za dużo;) Nidy nie uważałam jej za królewską, a wręcz przeciwnie, bo królewskie suknie ślubne zawsze kojarzyły mi się jednak z elegancką prostotą i skromnością;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Moim zdaniem suknia pasowała do Diany i na niej robiła wrażenie. Natomiast np. na zdjęciu z manekinem wygląda koszmarnie. Trochę taki miszmasz i wszystkiego pełno.

    OdpowiedzUsuń
  9. Suknia suknią. Ważne jaka kobieta ją nosiła! Legenda ..

    OdpowiedzUsuń
  10. A ja osobiście nie mogę się zdecydować czy bardziej podoba mi sie suknua Diany czy Małgorzaty.
    Osobiście takie jest Moje zdanie ze suknia Diany była piekna i legendarna. Uwielbiam tą suknie ❤️❤️❤️

    OdpowiedzUsuń